Velkommen til Julehuset, Taras Juleblogg.

Her vil jeg forsøke å samle litt oppskrifter på mat og kaker og godteri, litt julestemning og tradisjoner. Det er ikke så mye her enda, men det kommer litt etter litt

søndag 6. november 2022

Vi har kjøpt nytt juletre :)

 Ja, nytt juletre er i hus.  

Det har stått på lista noen år, * Vurdere om vi skal ha nytt juletre. Det ble endret til i år, vi måtte ha nytt juletre. Det som skjedde 23.12.2021 utpå kvelden når vi skulle pynte juletre var nemlig at vi satte det opp, det var litt skjevt, så jeg jeg tok tak for å rette det opp.... og knakk det. 

Det var for sent å gjøre noe med tanken på innkjøp av nytt tre for den julen, så det ble spjelket med blomsterpinner/bambuspinner og gaffatape.  Og godt med glutter og lys og pynt så kunne man neeeeesten ikke se det.  At det så ut til at treet skulle tippe over (for jeg fikk jo ikke egentlig rettet det opp...) bidro ikke til et omtimalt helhetsinntrykk, og da den ene lyslenka i løpet av jula takket for seg, ble det helt klart at vi skal ha en del nytt til julen 2022.


Røldal juletre fra Hageland
Hageland hadde 30% på julepynt inkl juletrær tom i dag, så da benyttet vi oss av muligheten. Det er et hav av juletrær å velge mellom på Hageland.  Og innerst i lokalet står det et lite uvalg trær uten innlagte lys.  

Utvalget er ikke så stort, og vi valgte det peneste. Dyreste, men tross alt billigere enn tilsvarene inkludert lys. Røldal deluxe 210 cm uten lys.  

Jeg har en god gammel lyslenke med 12  lys med klype til å feste på treet, i gul og rød og grønn, og muligens har vi en blå pære også, har hatt det i alle fall. 

Også har jeg tenkt å ha på en sånn: 

Helt hvor lang den skal være, om det er denne med 240 lys eller jernia sin med 1000 lys, det får vi se, det aner meg at den hadde 100 eller 200 den som sluttet å lyse i fjor, så  240 holder sikkert.  Lys skal det bli, og fest skal det bli. Den skal ikke blinke eller pulsere elle skifte farge altså, men være multifarget. 

Da blir i alle fall juletreet 2022 penere enn det har vært på noen år.  Og med all den gode gamle julepynten likevel, pynt jeg har hatt siden jeg var jentunge, pynt ungene har laget, og pynt vi har fått oppgjennom årene. Det ble noe tynnere i pynten på treet vårt når ungene fikk egne juletrær på rommene sine for et par år siden, da tok de med seg den pynten de hvert år har fått i julekalenderen sin. Så juletrepynt er stadig på ønskelista vår det. Fine små skatter.  

Men da er i alle fall en ting på den store to-do listen før jul krysset av. Vi har kjøpt nytt juletre.   




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar