Velkommen til Julehuset, Taras Juleblogg.

Her vil jeg forsøke å samle litt oppskrifter på mat og kaker og godteri, litt julestemning og tradisjoner. Det er ikke så mye her enda, men det kommer litt etter litt

torsdag 27. oktober 2022

Juleforberedelser

Forberedelser til jul er i stor grad tradisjoner. Det er lukter. Lyder. Smaker.

Noen kjøper julebrus og kakemenn den uken de dukker opp i butikken. Andre anser det som "forbudt sone" før 1. Desember. Noen spillet julemusikk fra julekanalen begynner sending 24. September, 3 mnd før jul, andre venter lenge.

Jeg har i mange år hatt tradisjon for å spille julemusikk og drikke julebrus en av de siste dagene i november. Når jeg sitter og ordner kalender til ungene. Ettersom vi har fått tre barn så det er 72 pakker og et styr å holde orden på hva som skal hvor og når, har jeg begynt å dele det over flere kvelder. Bonus, mer enn en kveld med julemusikk og julebrus da.

Kalenderpakker ja. Der er det også mye tradisjoner. Noen får sjokolade. Noen får 24 gaver med et budsjett på linje med julegaver. Og andre noe midt imellom. Aktivitetskalender, spiselig, eller stæsj, eller blanding. Ferdig kalender eller hjemmelagd. 

Der fremgikk vel av det jeg skrev at hos oss er det hjemmelagd kalender. Min mor broderte kalender til hver av ungene da de var små, og jeg, med hjelp av min mann, ordner altså 24 små pakker på hver. Noen inneholder en aktivitet, noen er godteri og noen er diverse stæsj. I flere år har vi kjøpt en pakke lego som er fordelt over mange av dagene. Der kommer mannen inn i bildet, han sorterer brikker etter tegningene i passe antall bunker som må henges opp i rett rekkefølge.

Det er mye tradisjon i dette også. Det kommer gjerne en kakeform (ofte fra skuffen) tidlig i desember, som representerer "bakedag", en dag ligger der en lapp om kino, en dag en julekule, som betyr at vi skal pynte juletreet, like før jul en vaskeklut eller minisåpe. Tid for årets julebad (selv om de eldste nå er blitt så store at de trolig tar en dusj eller to etter det også)

En av de tidligste tradisjonene for min del er kjøp av slakt. Et halvt lam som blir til julemat. Det blir lammerull og det blir pinnekjøtt og fenalår. (link til innlegg om rull) Det er litt juks da, for salting og tørking av kjøttet skjer hjemme hos mine foreldre. De har egnet plass til å tørke kjøtt, i ly for regn men med god gjennomtrekk. Det har dessverre ikke vi.

Det neste som følger er julemusikken. Ikke den på radioen, men jeg har to unger i korps, og jeg er nøkkel-ansvarlig /styreleder så jeg henger rundt der på øving og de starter gjerne på julemusikken etter høstferien.

Et år er drømmen å kunne skrive om en ny tradisjon, lefsebakst. Det har vært drømmen siden det året mannen kjøpte seg/meg/oss en takke. Den er nok mest til ham så langt, han har lagd sveler på den. Jeg har gjort et litt forsøk på lefser en gang, noen få, små, ikke helt vellykket. Men håper å få dreisen etterhvert. 

Tradisjoner er det mange av. Det er på mange måter de som GJØR julen til jul.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar