alt mulig annet som skal få oss til å tro at vi må kjøpe nå, akkurat nå, ellers går vi glipp av det største tilbudet noensinne. Det begynte jo med black Friday og cyber Monday, bare at black Friday var vel så mye på nett det også. Også ble det black week og "vi tjuvstartet på Black week" og der føles som en Black month. Det har glidd litt ut. Jeg må innrømme at jeg rister litt på hodet. Reklamen kommer fra alle kanter, på telefonen, i e-poster, i sosiale medier – ja, til og med på nettsider jeg ikke hadde forventet det. Det er vanskelig å ikke kjenne på en slags metthet av alt dette, samtidig som man skjønner at noen av tilbudene faktisk kan være fornuftige. Det er bare av og til vanskelig å vite hva som er et godt tilbud.
Jeg prøver å se det litt med humor. Man må jo kunne humre litt over hvor mange dager i året vi nå har som skal få oss til å kjøpe ting vi egentlig ikke trenger. Samtidig vet jeg at det finnes noen ordentlige gode kjøp der ute – men det krever tid, tålmodighet og litt research. Og tro meg, det er ikke alltid det letteste å skille gull fra glitter. Og det er jo tid for julehandelen. Jeg kan jo riste på hodet så mye jeg bare vil, men i morgen skal jeg på Amfi medlemsdag etter jobb, og handle kalendergaver og julegaver og mest mulig.
Heldigvis har jeg min egen strategi hjemme. Jeg planlegger julegaver i mitt tempo, tar utgangspunkt i ønskelister, noterer hva som allerede er kjøpt og hva som skal kjøpes, og prøver å ikke la meg ikke bli stresset av tilbudsstormen rundt meg. Det handler om å finne balansen: å benytte seg av gode tilbud når de faktisk finnes, men ikke la seg styre av all reklamen og kjøpe bare for å kjøpe. Forsøke i alle fall.
For meg handler november om små steg mot førjulskosen. Å rydde plass for julepynt, tenke på hva jeg vil bake, lage noen små gaver, og kjenne litt på julestemningen uten å bli sugd inn i en spiral av digitalt mas. Til syvende og sist er det verdt mer å ha kontroll og ro i førjulstiden enn å jage et tilbud som kanskje ikke engang er så bra som det ser ut som. I takt med at det blir flere og flere tilbudsdager som sloss om vår oppmerksomhet synes jeg også at tilbudene er vannet litt ut, det er ikke helt som det var før.
Så her står jeg, litt oppgitt, litt hoderistende, men også litt glad. Fordi jeg vet at jeg kan velge hvordan jeg vil forholde meg til alt dette. Jeg kan si “nok” når det trengs, og bare kjøpe det jeg uansett har tenkt å kjøpe. Men ja. Det skal handles for tusenvis av kroner pr person de neste ukene nå, over det ganske land. Julehandelen er enorm. Så i denne dyrtiden kan der være greit å få med seg de tilbudene en kan.
Og kanskje får man enda tak i papperkaker mens de koster 5 kroner, før det går tomt ?

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar