Velkommen til Julehuset, Taras Juleblogg.

Her vil jeg forsøke å samle litt oppskrifter på mat og kaker og godteri, litt julestemning og tradisjoner. Det er ikke så mye her enda, men det kommer litt etter litt

onsdag 8. desember 2021

Julemenn (eller, hvite kakemenn som noen kaller det)

 

Vi er igang med årets julebakst, det er ganske fast at første helga i desember ligger det  "vi skal bake julemenn" i kalenderen til ungene, i form av en kakeform. Noen ganger nye, noen ganger henter vi fra skapet, det viktige er aktiviteten.  Dette er den kakesorten det spises mest av hos oss, og det  har hendt mer enn en gang at vi må bake nye til jul. Klok av skade lagde jeg dobbel deig. Om det holder til jul, vil tiden vise.                                                                                                                                      Oppskriften har jeg fått av min mor som har fått av sin søster, ja, en familieoppskrift, som går i den usannsynlig lite praktiske måleenheten "en kopp" som er definert som "den kaffikoppen som var i kjøkkenserviset til min tante dengang for 40 år siden" Det er jo mildt sagt ikke så lett, og det bør være ca rett sånn at mengden hjortetakksalt og egg, samt "og ca en kg hvetemel" gir en passe deig og hever rett.  Etter å ha brukt en kopp som medførte at jeg brukte mellom 1,5 og 2 kg hvetemel for å få rett konsistens har jeg de senere år arbeidet meg frem til å ta en kopp fra prins/prinsesse-serviset til ungene, og bruke opp til det merket inni. Det er i år målt til å tilsvare 1,5 dl så oppskriften gjengis herved i dl heller enn "tantes kopp"

3 dl sukker

1,5 dl potetmel

1,5 dlvann

1,5 dl melk

1,5 dl flytende margarin

1 sammenpisket egg

2 ts hornsalt

Ca 1 kg hvetemel




Ha sukker, potetmel, vann, melk, flytende margarin, pisket egg og hornsalt i bollen.


Tilsett hvetemel, pass på å ikke ha i for mye.


Kjevle ut deigen, og trykk ut kakene


De skal være litt tykke.


Stekes ved 175 grader, varmluft, 2 brett om gangen til de er gylne, 

ca 10 – 12 min.


Males med konditorfarge når de er kalde.



Vi har ikke kommet så langt som å male dem med konditorfarge, DET skjer ofte noe nærmere jul, evt med runde to av baksten...

Årets er laget laktosefri og vi merker ingen forskjell. 
Utover at mellomste derved ikke klager på magevondt. Som jo er ganske viktig. Siden sist jul (eller. Siden når? Hvem vet?) tror vi nemlig hun har blitt laktoseintolerant 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar