Velkommen til Julehuset, Taras Juleblogg.

Her vil jeg forsøke å samle litt oppskrifter på mat og kaker og godteri, litt julestemning og tradisjoner. Det er ikke så mye her enda, men det kommer litt etter litt

tirsdag 3. oktober 2023

Den første juleforberedelsen

 Det er den tiden på året. 

Det er tid for å kjøpe lam. Via min mor kjøper jeg ca et halvt lam ferdig partert. Det kommer i morgen, så i kveld har jeg sjekket. Vi har grovsalt og fint salt og ingefær og pepper. Og fastslått at vi må kjøpe laurbærblad. 

Å åpne den boksen med krydder lukter jul. Det lukter godt. 

Min del av denne jobben er i hovedsak å lage lammerull. Låret og ribba og bogen blir saltet og tørket hos mine foreldre. Voksnere er jeg ikke blitt. Alternativ, vi har ikke noen egnet plass å tørke det, det har pappa sørget for da de bygde hus. Så det ordnes i mitt barndomshjem. Jeg får derved bare "resten".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar